Τετάρτη, 13 Μαρτίου 2013

Συνέδριο με Θέμα: «Παιδική Ηλικία: Κοινωνιολογικές, Πολιτισμικές, Ιστορικές και Παιδαγωγικές Διαστάσεις»



ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ. Ε. - ΤΟΜΕΑΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διεξαγωγή Συνεδρίου με Θέμα:
«Παιδική Ηλικία: Κοινωνιολογικές, Πολιτισμικές, Ιστορικές και Παιδαγωγικές Διαστάσεις»

Υπό την Αιγίδα του Κέντρου Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης (ΚΕ.ΕΠ.ΕΚ.)
 -childhood2013@gmail.com-  
 το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών του Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
  • το Research Center “Chilhoods.Societes” Wuppertal University,
  • η Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος, 
  •  η Ελληνική Κοινωνιολογική Εταιρεία,
  • το European Sociological Association, Childhood Stream,
πρόκειται να πραγματοποιήσουν από 11 έως 14 Απριλίου 2013, στην Αθήνα, Συνέδριο, με θέμα: «Παιδική Ηλικία: Κοινωνιολογικές, Πολιτισμικές, Ιστορικές και Παιδαγωγικές Διαστάσεις».

Καθώς το παιδί και η παιδική ηλικία τυγχάνει ως θέμα ιδιαίτερης προσοχής στο χώρο των κοινωνικών επιστημών και της παιδαγωγικής αλλά αποτελεί και αντικείμενο γενικότερα πολυεπιστημονικού ενδιαφέροντος, πιστεύουμε ότι η διεξαγωγή του εν λόγω Συνεδρίου αφορά την πλειοψηφία των συναδέλφων.
Η συγκριτική και διαπολιτισμική ανάλυση έχει αποκαλύψει μία ποικιλία παιδικών ηλικιών, παρά μία παιδική ηλικία ως ένα μοναδικό και οικουμενικό γεγονός. Οι αλλαγές στην εμπειρία της παιδικής ηλικίας εξαρτώνται από τη χώρα, την κοινωνική τάξη, το φύλο, την εθνότητα, πράγμα που σημαίνει ότι η παιδική ηλικία αποτελεί μία μεταβλητή της κοινωνικής ανάλυσης που δεν μπορεί να διαχωριστεί εντελώς από τις λοιπές προαναφερθείσες μεταβλητές. Η παιδική ηλικία δεν αναφέρεται σε ένα άτομο ή σε ένα παιδί, αλλά επικεντρώνεται στη γενική κατάσταση του να είσαι παιδί. Είναι μία κοινωνική και πολιτισμική έννοια, ιδέα και κατηγορία και σχετίζεται με μία δύσκολα και αυθαίρετα οριζόμενη χρονική φάση της ζωής του ανθρώπου, καθώς ο καθορισμός
αυτός γίνεται υποκειμενικά από τους ενήλικες. Σε κάθε περίπτωση, δεν αποτελεί ένα στατικό αντικειμενικό και οικουμενικό γεγονός της ανθρώπινης φύσης με νατουραλιστικό υπόβαθρο, χωρίς αυτό να ακυρώνει τη βασική σημασία των βιολογικών σχέσεων. Αποτελεί ένα σχετικό και μεταβαλλόμενο πλαίσιο ιδεών και αντιλήψεων που καθορίζουν την εμπειρία του να είσαι παιδί, συνιστώντας έτσι μία κοινωνιολογική κατηγορία μεταβαλλόμενη στον χώρο και στον χρόνο, που δεν μπορεί να μελετάται απομονωμένη από την υπόλοιπη κοινωνία, της οποίας και αποτελεί κατασκευή.
Η κοινωνική και πολιτισμική επινόηση της παιδικής ηλικίας επιβεβαιώνει το πόσο δραματικά έχουν αλλάξει μέσα στους αιώνες οι αναπαραστάσεις σε σχέση με την παιδική ηλικία αλλά και γενικότερα οι αντιλήψεις για το πως μεγαλώνει ένα παιδί. Είναι αλήθεια ότι αυτές διαφοροποιούνται στον τόπο και χρόνο, ότι υπάρχει διχογνωμία μεταξύ όχι μόνον των διαφόρων ερευνητών αλλά και των κοινών ανθρώπων ανά χρονικές περιόδους σε σχέση με τα ζητήματα αυτά, καθώς επίσης και ότι σε διάφορες φάσεις της ιστορίας έχουν αναδειχθεί αντιλήψεις για την παιδική ηλικία, οι οποίες κατεγράφησαν ως επικρατέστερες, εκπροσωπώντας την ανακάλυψη ή αποκωδικοποίηση της παιδικής ηλικίας της εκάστοτε περιόδου.
Η διαφοροποίηση των συνθηκών διαβίωσης και του επιπέδου ευημερίας ανάμεσα στα παιδιά των ανώτερων, των μεσαίων και των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων που χαρακτηρίζουν την παιδική ηλικία, δημιουργούν «πολλές παιδικές ηλικίες». Τι γίνεται με τους κοινωνικούς κινδύνους που απειλούν την παιδική ηλικία σήμερα; έξαρση της βίας, της ενδοοικογενειακής βίας, της βίας στο σχολείο, σεξουαλική κακοποίηση και παραμέληση των παιδιών, παιδοφιλία στο Ιντερνετ, αύξηση της παραβατικότητας των ανηλίκων; Ακόμη, αν και τα παιδιά θεωρούνται πολύτιμα για την κοινωνία, παραμένουν μια κατηγορία με πολύ υψηλό δείκτη φτώχειας.
Kαθώς το παιδί μελετάται στα πλαίσια ιδίως των χώρων στους οποίους εντοπίζεται ιστορικά, δηλαδή στα πλαίσια της οικογένειας και της εκπαίδευσης, αποτελεί ζήτημα ιδιαίτερης σημασίας η μελέτη των μεγάλων μεταβολών που υφίστανται σήμερα αυτοί οι θεσμοί, πολύ περισσότερο που σήμερα πλέον η ερμηνεία, η κατανόηση, η κατασκευή και βεβαίως η κοινωνιολογική και κοινωνικοϊστορική μελέτη της παιδικής ηλικίας τείνει να προκύπτει συνδυαστικά από τη διερεύνηση τόσο της λειτουργίας της κοινωνικής δομής όσο και της δράσης του ιδίου του παιδιού ως κοινωνικού υποκειμένου.

Share/Bookmark

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υπενθύμηση σχετικά με την υποβολή σχολίων:

Παρακαλείστε να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή ενδέχεται ορισμένοι επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα ιστολόγια υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Τα σχόλια θα εγκρίνονται, μόνο ενώ και εφόσον, είναι σχετικά με το θέμα, δεν αναφέρουν προσωπικούς, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, καθώς επίσης και τα σχόλια που δεν περιέχουν συνδέσμους.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε την τρέχουσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την κατανόησή σας...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...